2 Tim 2 – Hämta kraft

He2015-05-16-22-44-21j på er! Mitt namn är Samuel Deleskog. Jag är tjugofyra år.
Bor just nu i Örebro men är oftast inte hemma eftersom att jag gillar att se mig om, spela o producera musik och hälsa på vänner.

Jag får en barnsligt go värme i blicken när jag får drömma utan begränsningar om vad som går att göra i livet.
Och när jag får prata med människor som vågar försöka gå efter sina drömmar, i någon slags härlig frisk förväntan på livet.

Jag är mångsysslare som driver eget företag sen ett par år tillbaka inom media och musik.
Något av de bästa jag vet just nu är att nån gång ibland sitta i en tom kyrka och klinka på en flygel.
Så att jag hör det där välkomnande ekot från varje ton segla runt i luften och sen få prata med Gud mellan ackorden.
Då känner jag den där goa friden och livet som bara Gud kan ge mig, efter att jag delat mina tvivel o funderingar till honom. ”It’s the best thing” som Jamie Cullum sjunger hest på en av sina plattor. Ja, det måste ju va de där stunderna i tomma kyrkor som han sjunger om. Hans musik lyssnar jag flitigt på för övrigt.

Jag ska dela med mig av mina tankar och min erfarenhet utifrån den här bibeltexten idag och jag hoppas att det ska vara till uppmuntran för dig som läser att smaka lite mer på vem Gud är. Precis som när jag läser andras erfarenheter här på bloggen som uppmuntrar mig. Alla har vi ju mycket att tillföra till varann.

Sammanfattning av bibeltexten som står i 2 Tim 2:
-Paulus skriver till sin lärling och vän Timotheus.
-Paulus uppmuntrar till att vara nära Jesus för att hämta kraft från kärleken som finns när vi umgås med Gud.
-Paulus menar att Gud kommer att hjälpa Timotheus att förstå.
-Paulus uppmuntrar till att leva på samma sätt som en idrottare som inte fuskar utan håller sig till reglerna för att nå målet och att leva som en soldat som inte hänger upp sig på små problem utan gör sin uppgift så bra som möjligt.
-Paulus uppmuntrar Timotheus att inte dras in i onödiga diskussioner utan att söka efter att hålla fred och låta Guds kärlek bli synlig

Ibland så när jag stöter på en del av Paulus texter så tycker jag det är lätt att tappa bort att Gud faktiskt är kärleken själv. Paulus är ivrig att förklara för församlingar som han brevväxlar med hur de ska leva för att inte hamna fel osv.
Jag önskar och hoppas att du som läser det här vet att Gud är kärlek, inte bara allmänt, utan han är kärlek att kunna känna för dig.
Att du vet att du är älskad, även om det kan vara en process att lära känna honom och allt inte händer på ett knäpp.
Och kärlek kräver ingenting.
Just precis 🙂 Ingenting kräver den, den bara ger o ger o ger o ger.
Det benämns ofta som nåd i kristna sammanhang.
Det finns en bibelvers som ibland kallas för ”lilla bibeln” som står i Johannes 3:16, den säger oss att Gud älskar oss så mycket att han gav sin ende son för att du ska få evigt liv.
Även om den frasen kan vara svår att förstå, har Gud en son också? Varför det? osv.
Så säger den oss någonting om hur mycket Gud älskar dig och mig.
Jag låter Gud ta hand om frågetecken som jag har, om vi undrar någonting så kan vi ju fråga honom rakt upp och ner, Jesus uppmuntrar oss faktiskt att vara som barn för att förstå det som han kallar för Guds rike 🙂
Det är skönt o veta.
Ett barn är ju väldigt rakt upp och ner och kan inte alla dom här tankesätten vi växer upp med, hur man ska vara och bete sig, de bara är.

Med detta om Guds kärlek i bakfickan så vill jag dela med mig av några saker som uppmuntrar mig konkret i den här texten:
-När jag mår kasst så uppfattar jag det som att Paulus uppmuntrar mig att umgås med Jesus för att hämta kraft och kärlek som finns hos honom.
-När jag tappar respekten för mig själv och känner mig allmänt dålig så verkar Paulus vilja uppmuntra mig att inte sjunka, utan att likt en idrottare kämpa på mot målet. Och konkret fylla på med Guds kärlek och dela livet med Gud, att söka det han vill säga till mig och i mitt liv.

Den gången du läser en bibeltext och glömmer bort att du är älskad, sug då på Guds kärlekskaramell ett tag.
När vi känner oss bättre än andra för att vi tror på rätt sätt eller läst en viss mängd bibel, då är vi ute o cyklar som jag förstår det när jag läser vers 25 här av Paulus.
Där uppmuntrar Paulus till att på ett milt sätt bemöta människor som inte delar dina åsikter eller din tro, för att istället visa på kärlek som låter Gud skina genom dig.
När Jesus lyser genom dig och mig då lever vi i kärlek till andra som vi egentligen inte har, när jag har orsak att hata då får Gud mig att orka älska istället om jag umgås med honom.
För Guds kärlek är perfekt och i kärleken så finns inget ont.

Det handlar om att lära känna Jesus och han vill visa oss på vad som är gott, det sker naturligt och det kommer alltid att gå hand i hand med Bibeln för där ser vi vem Gud är och hur han är i sin natur.
Om du eller jag säger att vi lever med Gud och samtidigt vill göra någon annan något genuint ont, ja, då är det inte Gud som får oss att känna så helt enkelt, krångligare än så är det inte 🙂 Då vill han plocka upp dig o mig i sin famn igen och fylla på med kärlek från sitt oändliga lager och pyssla om oss.
Precis som Paulus uppmuntrar Timotheus att göra: -”Se till att hämta kraft hos Gud”.

Go stad! Och känn dig härlig för det är du i Guds ögon! Och glöm inte att du har evigt liv genom Jesus, hur fancy är inte det?! 🙂

Kärlek!

/Sam

Om geochduskafå

"Ge och du ska få" är en kristen facebookgrupp där vi hjälper varandra till att komma närmare och lära känna Jesus Kristus. Tillsammans har vi under initiativ av administratörerna skapat denna blogg för att skriva betraktelser över den dagliga läsningen i vår bibelläsningsplan.
Detta inlägg publicerades i En vandring genom NT. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar